De business to business event sector blijft innoveren, en de B2B Event Trends voor 2019 reflecteren dit. Natuurlijk blijven de doelen gelijk: met een business to business event wil je nieuwe klanten aan je binden en de relatie met bestaande klanten onderhouden of verbeteren. De manier waarop dit gebeurt, kent steeds nieuwe invullingen. Evenementen volgen maatschappelijke trends en dat is duidelijk terug te zien in B2B event trends voor 2019.

Trends van de afgelopen jaren hebben telkens ingespeeld op maatschappelijke trends of sociale ontwikkelingen. Wie business to business events heeft bijgewoond de afgelopen jaren, heeft waarschijnlijk van jaar tot jaar een rode lijn kunnen ontdekken. Virtual reality en augmented reality, social media en sharing, elevator pitches en pecha kucha sessies, live demo’s en experiences: het zijn allemaal voorbeelden van elementen die wellicht altijd al aanwezig zijn geweest, maar die in bepaalde jaren extra aandacht hebben gekregen.

Ook in 2019 zullen veel van deze elementen terugkomen in business to business events. Op een evenement blijft beleving het belangrijkste element. De tijd van “platte” evenementen is definitief voorbij. Evenementen bestaan niet langer uit eenzijdige keynotes of (product)demonstraties: aanwezigen worden actief bij het evenement betrokken en interactie is het sleutelwoord.

In 2019 zullen er echter enkele nieuwe elementen worden toegevoegd aan B2B events. Niet allemaal zullen zij uitgroeien tot echte trends of vaste onderdelen. Daarom hebben wij een selectie gemaakt van de elementen waarvan wij verwachten dat deze op veel events zullen terugkomen. De eerste nationale en internationale evenementen bewijzen dit reeds. Dit zijn de B2B event trends voor 2019.

B2B Event Trends 2019: een grote verandering op het gebied van catering

Eén van de grootste B2B event trends voor 2019 heeft te maken met een belangrijk onderdeel van de aankleding van events: catering. Ingegeven door maatschappelijke ontwikkelingen, zat er al langer een kentering aan te komen. Goede catering blijft natuurlijk de ruggengraat van een succesvol evenement. Dit zal in 2019 alleen maar belangrijker worden en dat heeft een duidelijke reden.

Al enige jaren is er een verandering gaande in de manier waarop mensen naar voedsel kijken. Meer en meer mensen besluiten om vegetarisch of veganistisch te worden en/of louter biologisch voedsel te kopen. Dit heeft een impact op de catering van B2B events. Gasten zullen niet langer genoegen nemen met de gebruikelijke gerechten en happen die worden geserveerd. Meer en meer mensen zullen namelijk willen weten wat de herkomst van de producten en ingrediënten is.

Voorlopers begonnen enkele jaren geleden al met het aanpassen van het cateringaanbod aan de maatschappelijke trends en behoeften. Dit jaar zal men op business to business events dan ook veel meer conscious food zien: gerechten en happen van biologische oorsprong en met een vegetarische of veganistische insteek.

event trends

Digital detox & back to basics

ocial media zijn niet meer weg te denken van evenementen. Sinds de massale opkomst van platforms als Twitter, Facebook en Instagram moedigen organisatoren van evenementen participanten en bezoekers aan om te engagen. Het delen van wat er gebeurt en wat er te zien is op het evenement op social media is een gemeengoed geworden. Er worden zelfs met regelmaat speciale hashtags geclaimd om op social media te posten over het evenement.

Eén van de B2B event trends voor 2019 staat haaks op deze gebruikelijke gang van zaken. Ook hier is weer een duidelijke link te leggen met ontwikkelingen in de maatschappij. Meer en meer mensen worden “social media moe” en ontdekken de nadelen van intensief social media gebruik. Waar zij jarenlang elke foto of gedachte op hun social mediakanalen postten, denken zij nu veel meer na over het nut en de toegevoegde waarde hiervan. Steeds meer mensen proberen te minderen met social media of stoppen hier helemaal mee. Hoe gaan wij dit terugzien in B2B events?

Eén van dé B2B event trends voor 2019 die wij voorspellen, is dat organisatoren steeds meer back to basics gaan door middel van een “digital detox”. Natuurlijk: digitale hulpmiddelen zijn essentieel voor het organiseren van geslaagde events. Het is ook echt niet zo dat een keynote speaker straks weer staat te presenteren met een ouderwets flipboard.

Waar het vooral om gaat is de manier waarop de aandacht van gasten wordt vastgehouden. Er zal minder digitale afleiding zijn en de focus zal meer komen te liggen op het bewust beleven van wat er gaande is op het evenement. Al dat sharen en liken met de smartphone is wellicht goed voor de externe aandacht; het kan er tevens voor zorgen dat aanwezigen minder met hun aandacht bij de gebeurtenissen zelf zijn, en dat is jammer.

Met andere woorden: in 2019 zal er op het gebied van B2B events een shift plaatsvinden. Minder technologie, minder nadruk op social sharing, meer nadruk op ouderwets persoonlijk contact en het bewust meemaken en beleven van het programma.

Extravagance is uit, minimalisme is in

Deze B2B event trend voor 2019 ligt in de lijn met de vorige en volgt wederom – je raadt het al – een sterke maatschappelijke ontwikkeling. Jarenlang was het motto voor veel evenementen “bigger is better”. Een riante aankleding, luxe locaties en spectaculaire programma’s vormden de ingrediënten van een geslaagd evenement.

Ook op dit gebied zijn mensen veel meer gaan nadenken. Extravagante of exorbitante evenementen worden niet langer door iedereen gewaardeerd. Dat is een logische ontwikkeling omdat mensen zich steeds bewuster zijn van de impact op het milieu en het klimaat. Verspilling wordt dan ook niet gewaardeerd. Mensen zijn in hun privéleven steeds meer bezig met hun carbon footprint en met duurzaamheid en duurzame energie. Dit willen zij terugzien op events.

Voor organisatoren van evenementen is dit zeker geen nadeel. Het betekent dat er anders gedacht kan worden over de aankleding van een evenement: eenvoudiger en duurzamer. Dit betekent eveneens dat er een flinke kostenbesparing gerealiseerd kan worden. Bezoekers verwachten niet meer dat je alles uit de kast haalt om te imponeren qua aankleding en omgeving: eenvoudig en duurzaamheid worden des te meer gewaardeerd.

Behoefte aan een professionele partner?

De B2B event trends voor 2019 bieden weer nieuwe mogelijkheden, maar ook nieuwe uitdagingen. Hoe zorg je voor een geslaagde transitie waarmee je rekening houdt met de nieuwe trends, maar toch als vanouds een geslaagd evenement neerzet?

De hulp van een professionele partner kan het verschil maken. DOCK 3 is jouw ervaren, kundige en betrokken event planning partner. Wij kunnen je bijstaan in het organiseren van jouw B2B event. Dit kunnen wij op alle mogelijke manieren en van A tot Z. Van event planning tot executie en nazorg.

Wij beschikken over uitgebreide kennis op het gebied van evenementenorganisatie en -management. Wij hebben de locatie en beschikken over uitvoerige kennis over alle bijkomende elementen. Van verlichting en techniek tot catering, entertainment en alles daar tussenin. Wij ontzorgen je en zorgen ervoor dat alle planningen, afspraken en voorwaarden worden nageleefd, zodat jij je volledig kunt focussen op de inhoud en op je gasten.

Heb je behoefte aan hulp bij het organiseren van jouw business to business evenement? Neem contact met ons op. Vertel ons je wensen en eisen en wij vertellen je hoe wij je kunnen helpen. Wij kijken uit naar een kennismaking en helpen je graag bij het organiseren van een geweldig evenement waar bezoekers nog lang over na zullen praten. Bel of mail ons en wij helpen je zo snel mogelijk verder.