Een succesvol evenement wordt door veel meer bepaald dan alleen het programma, de locatie of de aankleding. Aanloop en nazorg zijn bijna net zo belangrijk. Immers: in de aanloop naar je event heb je de kans om mensen te activeren, terwijl je na afloop van het evenement de mogelijkheid hebt om een succesverhaal te delen. Ook tijdens het evenement zijn er meer dan genoeg zaken die je kunt doen om nog beter zichtbaar te zijn voor de buitenwereld. Met andere woorden: eventmarketing is iets waar je eigenlijk niet meer zonder kunt.

Eventmarketing in aanloop naar je evenement

Je wilt je event natuurlijk zo vol mogelijk krijgen. Hoe goed een evenement ook is; het vult zich niet vanzelf. Wanneer je niet werkt met invitaties, maar wanneer mensen zich zelf dienen aan te melden voor je evenement, is het verstandig – je zou zelfs kunnen zeggen: cruciaal – om hier ruchtbaarheid aan te geven.

Een veelgemaakte fout bij evenementen is dat er in aanloop naar het evenement toe te weinig gebruik wordt gemaakt van publiciteit. Dat is zonde, want je laat op die manier een kans liggen om geïnteresseerden te bereiken. Er zijn waarschijnlijk talloze mensen die je event zouden willen bezoeken, maar die pas achteraf horen dat er überhaupt een evenement was.

Door eventmarketing al in een vroeg stadium te plannen, kan dit een belangrijke bijdrage leveren aan het succes van het event. Start met het nadenken over eventmarketing op het moment dat je begint met het plannen van het event. Op deze manier kun je zorgen voor een contentkalender en kun je een duidelijk plan maken dat je houvast geeft. Lees hier alles over event planners.

Eventmarketing op je evenement

Wanneer je evenement van start gaat, draait natuurlijk alles om de aanwezigen. Of toch niet? Hoe zit het met de mensen die er wel bij hadden willen zijn, maar niet in de gelegenheid waren? Of met de buitenwereld die jouw evenement met belangstelling volgt? Eventmarketing kan ook absoluut tijdens je evenement plaatsvinden. Nog lang niet iedereen denkt hieraan.

In tegenstelling tot in een eerder stadium hoef jij je nu niet meer te richten op het enthousiasmeren of activeren van mensen: je event is in volle gang, dus het gaat er nu om dat je een vertaalslag kunt maken naar geïnteresseerden die er niet bij zijn. De mogelijkheden daarvoor zijn legio: een liveverslag via Twitter of andere social media, bijvoorbeeld. Maak iemand binnen de organisatie vrij om hier mee bezig te zijn. Doe je het goed, dan kun je de interactie aangaan met je doelgroep of via je content leads binnenhalen.

Met de uitgebreide mogelijkheden die je tegenwoordig hebt, is het uitzenden van een livestream wellicht wel de mooiste manier om de buitenwereld te betrekken bij je evenement. Het uitzenden van seminars of keynotes is zeer populair.

eventmarketing

Eventmarketing na je evenement

Is je evenement echt klaar wanneer het afgelopen is? Wellicht wel, maar als je het ons vraagt toch echt niet. Na je evenement liggen er namelijk kansen om het momentum vast te houden. Dit is het moment om middels goede content nog terug te blikken op het event, extra informatie te verstrekken, mensen te bedanken of alvast vooruit te lopen op een volgend event. Ook dit is iets waar je van tevoren over nadenkt: wat kun je mensen geven na afloop? Lees meer over gifts na een evenement.

Wij kunnen al je eventmarketing verzorgen

Ben je op zoek naar een ervaren partij op het gebied van eventmarketing? Wij kunnen al je eventmarketing verzorgen en zo bijdragen aan een nog geslaagder event. Mensen van tevoren activeren, live op de hoogte houden of achteraf prikkelen? Het kan allemaal. Neem contact met DOCK 3 op om de mogelijkheden te bespreken.