Tevreden klanten zijn de motor van elk bedrijf. Ze zorgen niet alleen voor omzet maar zijn ook bepalend voor het imago en reputatie van uw bedrijf. Zo is het ook bij de organisatie van een event.
Vaak focussen bedrijven en organisaties op het bekomen van nieuwe klanten en verliezen ze de bestaande klanten uit het oog. Hoewel deze belangrijker zijn dan een nieuwe klant. Tevreden klanten zullen sneller terugkeren dan ontevreden klanten en zijn dus goud waard.
Maar het kan fout lopen. Wat als een klant helemaal niet meer tevreden is door een probleem of misverstand? In dat geval heeft u er elk belang bij deze ontevreden klant terug tevreden te maken. Tevreden klanten delen hun ervaring met gemiddeld 3 anderen, maar ontevreden klanten vertellen hun ervaringen gemiddeld door aan 10 andere personen.
DOCK 3 geeft 3 tips
Betrek de klant bij de oplossing
Er kunnen heus al eens zaken mislopen tijdens een event en dat begrijpen klanten ook wel. Maar, wat ze vooral willen is een oplossing voor het probleem en dat het event ongestoord verder kan gaan. Heb altijd een plan B voor als het mis gaat. Zorg ervoor dat u de klant bij de mogelijke oplossing(en) betrekt, en vraag wat hen het beste kan helpen. Misschien heeft de klant zelf al een oplossing voor ogen? Wanneer u de klant betrekt, komt u sneller tot de gewenste oplossing.
Leef mee met de klant
Ga niet in de verdediging! Excuses zoals “Daar kan ik niks aan doen.” en “Dat is niet mijn verantwoordelijkheid, dat moet ik aan iemand anders vragen.” zijn ondanks dat ze waar zijn, niet de reactie waar de klant op zit te wachten. De klant wilt begrepen en serieus genomen worden. Laat daarom merken dat u meeleeft met de klant, plaats jezelf in de situatie van de klant. Hoe zou u zich voelen als het personeel niet tijdig aankomt, of als een levering vertraging heeft of als er voor de vierde keer een foutieve factuur wordt gestuurd? Empathie is de key om alle negatieve emoties bij een klant weg te nemen. Door te tonen dat u hem of haar begrijpt, zullen de gemoederen bedaren en zal de klant naar uw oplossing willen luisteren.
Een klant is een geschenk
Bekijk een klacht niet als iets negatiefs, maar zie het als een kans om als bedrijf te groeien en uw service te verbeteren. Het is een belangrijke feedback en uitnodiging om het volgende keer beter te doen.
Graag helpt DOCK 3 u met het organiseren van een succesvol event. Wij hebben een locatie anders dan anderen, met veel ‘in house’ oplossingen. Met ons gedreven team dat jarenlang ervaring heeft in het organiseren van events, denken wij graag met u mee. Met onze professionele en klantgerichte aanpak zullen wij samen met u, uw doelstellingen waarmaken. Graag verwijzen wij naar bedrijven die in onze polyvalente zalen u voor zijn geweest in het geven van: bedrijfsfeesten, productlanceringen, personeelsfeesten en zakelijke diners. Lees hier hun ervaringen.
Wilt u graag meer info of een afspraak maken? Neem vandaag nog contact met ons op.